Utedag!

Idag var dagen för att ta hem båten. Det är dags att dra upp den. Så jag har passat på att vara ute med hundarna i dag. Strålande solsken, varmt och underbart härligt och friskt! Precis som en härlig höstdag ska vara!

Exzena kommer att bli en båthund. Alltså hon kommer att få hänga med i vår båt med oss om sommrarna. Så att tycka om vatten är nog rätt bra om man är hund. Det visade sig att det inte bara är vattenskålen som är rolig. Även havet är roligt! Zena har badat! Håll till godo med vår härliga dag i bilder.


Vi började med en tur till Mormor. Det är dags att hälsa på hos mormor och få bli bortskämd. Det blev hon Efter sin lunch så fick hon en massa gotta. Även ett ben blev det... Gaija tittar avundsjukt på... Hon gillar inte benet. bara när Zena har den.


image44



En springtur i löven hos Mormor. Härligt!

image45


Jag har även lekt lite med vår nya kamera. =O) Det går att få svartvita foton. Gaija gör fula miner åt mig.

image46


Men hon kan vara riktigt snygg också!

image47


Även Exzena är snygg. Eller är hon kanske bara söt?

image48



Lite bus med en pinne.

image49



Lite diskussion om en pinne...

image50



Man skulle kunna tro att det är sommar.

image51


Fast Gaija tyckte nog mest att det var lite kallt. För hon gick bara ner till magen. Jag hade inte ens gått ner så långt. *huttrar*

image52


Lilla Zena har hittat en lämplig pinne.

image53


Sen kom ajg på att det fanns ngt som heter Speia. Alltså bilden ser ut som ett gammalt foto...
Då blir det Gammal fotoch liten valp det här då...

image54


Ögonchock. Nu blev det färg!  ;O)

image55


Zena funderar på hur hon egentligen ska kunna göra som Gaija. Springa på dom hära brädorna. Det är ju svårt!

image56


Jäkla pryla va? Svårt att hänga med med benen... Dom far ju inte dit som ska! Förbaskat också!

image57



Bildbevis! Zena badar!

image58



Solglitter.

image59



Söt...

image60



Gulligast...

image61


Bästa Zena i världen!

image62


Fridfullt. Det var fridfullt på badstranden.

image63


Gaija påstår att hon är vacker. Jag håller med.

image64



Försökte få en bild på en vacker Zena också... Men hon rör ju på sig hela tiden!

image65



Blått höstbad.

image66



Zena har hittat en stooor pinne!

image67



Jaaaa... Himmlen då... Det går inte att få en blåare himmel. =O)

image68



Häng med nu Zena! Vi tar oss ett dopp till!

image69



Ähhhh.. Vi leker med pinnarna istället.

image70



Våran båt. Våran gummibåt. Och Stefan kör åt fel håll.

image71



Nu blev det mera rätt. =O)

image72



Zena tittar på det djupa vattnet.

image73


Här diskuteras det vad Zena tänkt göra när hon blir stor. Hon ska bli sjökapten har Gaija bestämt.

image74



På den hääääär båten!

image75



Inkallning. Zena är super på att komma!

image76


Sen blir man trött och somnar bara så där. Mitt på bryggan. Bryggsegling kanske?

image77



En till som plötsligt blir trött...

image78



Sover gott.

image79


Måste ju bara berätta att Zena är orädd för nya miljöer. Hon gick utan några funderingar ut på bryggan. Hon är bara nyfiken. Nyfikna hudnar sätter ajg stort värde på. Dom är lättare att jobba med. För oftast följer nyfikenheten med viljan att få lära. Viljan att få kunna mer och viljan att få göra mer.

Behöver ajg säga att vi är supernöjda med vår tös? Det märks att Zena är en trygg tjej och som ahr fått en bra uppfostran. Marianne! Jag behöver inte lära henne nej. Hon kan det redan! ;O)

ÄNTLIGEN! En kamera!

Igår storhandlade jag! Köpte mig en liten behändig kamera. En Kodak C703. Min trasiga kamera är numera inlämmnad för lagning. OCh dessutom hittade Emelie batterilocket i går kväll. Typiskt...

Nu på morgonen har ajg tagit några bilder på illbattingen. Hon är hur busig som helst och kampar med Gaija. Jag var även tvungen att filma henne också. Hon är så härlig när hon kampar! Tyvärr går det inte att lägga in filmer på bloggen. Men bilderna ska ni få se!

Jag har köpt hantlar på biltema. Dom ska vi träna in tunga apporten på. Zena har redan böjat som ni ser... Hahaha!

image877


Bus...

image878


Ännu mera bus...

image879


Massor med bus!

image880


Och så lite till...

image881


Okey då... en bild till. Men nu får det räcka. ;O)

image882

Gaija är superduktig med Zena! Hon leker jättefint med henne och har ett tydligt språk. Ibland kan hon glömma av sig och rusa mot henne. Men då skriker Zena till i förebyggande syfte så då kommer Gaija på sig och ger henne en leksak istället.

Zena har lärt sig sitt nu också. Hon har tydligen bra minne. OCh det ska jag komma ihåg. För av erfarenhet vet ajg att sådana hundar kommer ihåg både posetiva och negativa händelser rätt länge om man inte är medveten om det. Man får se till att inget skrämmer henne nu när hon är liten och ta det lite varligt. Det som står på plussidan är att hon är otroligt lättlärd och att hon kommer ihåg det man lär henne. Gaija är svårare. Hon tar tid på sig att lära in ngt. men när det sitter så sitter det ett tag. ;O)

Men Zena verkar inte heller vara rädd för nya saker utan har en stor nyfikenhet som gör att hon vågar gå fram och kolla in vad som finns. Hon ahr också ett väldigt stort föremålsintresse. Det är absolut inte svårt att kampa med henne eller få igång henne med leksak. Så där har vi verkligen ngt roligt att jobba med!

Som vanligt sover vår lilla prinsessa hela nätterna. Halv sju i morse var hon kissnödig. Och det är ju en human tid att vakna. =O)

Ingen kamera!

Min älskade kamera åkte nerför trappen för snart ett år sedan. Då gick batteriluuckan sönder. Men duktig som man är så lagar man saker och ting med de mest fantastiska åtgärder. Denna åtgärd var i form av en hårsnodd. Har funkat bra. Men... Nu har ett av barnen slarvatbort batteriluckan! Den finns ingenstans att finna!
Nåja. Jag har ju min gammla reservkamera.. Jo pyttsan! Jag ahr tagit kort med den... Men nu är den också BORTA!

I morgon ska vi på stan och lämna in min älsklingskamera. Den ska lagas! Det här går inte! här har vi världens underbaraste valp och jag kan inte ta några bilder alls! *gråter*

På tal om världens underbaraste valp... Det är hon verkligen! Hon sover hela nätterna. Hon kissar och bajsar inne då och då.. men det är inget man klagar över. Hon är ju bara åtta veckor. Däremot så går hon ut och kissar och bajsar så fort man säger åt henne. Alltså jag behöver bara säga åt henne att hon ska gå ut och kissa och bajsa så springer hon ut med sina söta små ben...

i bilen är det heller inga problem. Vi var till Boden i dag för att hämta mamma. Zena fick följa med så klart! Så hon och Gaija låg där bak och inte ett endaste ljud hördes! Hon låg snällt bredvid Gaija och sov. Eller lekte med Gaijas boll. Gaija är superduktig och lånar ut alla sina leksaker.Hon leker också med Zena och stoppar upp leksaker i ansiktet på henne. *fniss' För att sedan dra iväg så att Zena springer efter. Skitkul tycker Zena.

I dag ahr ajg även testat bitstocken. WOW! Den var ju superkul! Hon busade med den så mycket att hon till slut bara somnade! Jag tror det tog fem minuter.. men hon höll i gång! Först fick hon testa bitstocken med bara mig. Sen kom Gaija och ville vara med. Vad dom kampade! Zena morrade och morrade. Ibland kullrade hon över på rygg. Men hon släppte aldrig bitstocken! Hon har ett bra grepp också. Fulla munnen med bitstock. Guuuud vilken härlig liten tjej!

Nu i kväll var ut snabbt en sväng uite på bruks. Zena fick följa med efter en stunds tänkande... Hon fick följa med ut i skogen först och visade prov på vilken följsamhet hon har. Skitbra! Hon kommer direkt jag ropar på henne! Sen så fick hon följa med husse och titta på när vi tränade. Måste ha varit tråkigt. För hon somnade... *ler*
Sen fick hon följa med ner på plan och kika på några stortjejer. Linda med Cuta och Jörgen med Disa var där. Genomtrevliga tikar som är supersnälla med valpar. Klart hon fick träffa dom! Men det var liiiite läskigt så hon gömde sig ett par gånger mellan husses ben. Sen kom Sofia och Ludde och jag tror minsann att Ludde blev en favorit! Till honom gick hon flera gånger och berömde hans...Snopp! Den var tydligen väldigt intressant... Hmmm...

Väl hemma så busade hon en stund för att sedan hamna i valpkoma... Fullt ös medvetslös!

I morgon ska vi ut på stan är det tänkt. Men bara en kort tur.

Förhoppningsvis ska denna kameralösa situation lösa sig... Tills vidare får ni njuta av bloggen utan bilder. Skittråkigt. JAg vet. Jag tycker det med... Men jag lovar! Snart kommer bilder! =O)

Välkommen hem Exzena!

Igår var det den stora valphämtaredagen! Exzena var äntligen klar för att flytta hem! Gissa om vi var fem längtande varelser i bilen? Resan till Älvsbyn var bara allt för lång! Men till slut var vi hemma hos Frostmarkens kennel och kunde grabba tag om den löilla och susa hem igen. Ja... vi fick fika först. Och jag skrev på lite papper osv... Men sen.. sen bar det iväg hemmåt!

Mariann trodde att lilltjejen skulle sova hela vägen hem. Men inte då! Precis när vi kört ut på vägen mot Piteå så vaknade hon! Hon hon var vaken heeeela vägen til Piteå. Hon skulle se på träden som susaade förbi, barnen, kika på golvet nedanför, Stefan som körde bilen och pussa mig hela tiden. Allt var sååå spännande! Exzena är en riktig pussgurka!

Väl hemma så fick hon vara ute på uteplatsen en liten stund och kissa av sig. Sen gick vi in. En liten nyfiken tjej var hon. hon upptäckte katterna (Oboy struntade i henne) och tyckte att dom var spännande lekkompisar. Gaija och Zena upptäckte varandra också. Gaija är en otroligt duktig tjej! Hon är så snäll och fin med valpen. Leker dragkamp med leksaker och låter henne vinna ibland (fast helst inte så ofta...) Hon är totalt faschinerad av Zena!

I natt så ville jaga att Gaija skulle sova med Zena i buren. men gaija tyckte att det blev för varmt. hon var rädd att hon skulle knosa Zena så hon ville ut. Hon låg däremot precis utanför buren så Zena låg inte ensam. Zena därmot trivdes bra i buren. Hon har sovit hela natten med bara ett litet avbrott för en kisstur ute. Jag vaknade av att hon pep och ville ut ur buren. Så då släppte jag ut henne och hon kissade ett par gånger. Sen gick vi in igen och hon gick in i buren och somnade på en gång. Tjugo i sjuk vaknade hon i morse. Då var det fem minuter kvar innan väckaren skulle ringa. Så jag klev upp och Zina gick ut och kissade och bajsade.

Det har blivit några pölar på golvet men mestadels så ser vi när hon behöver och då skläpper vi ut henne. Bajsat har hon bara gjort ute. Ännu så länge... ;O)

Bilder kommer lite senare i dag... Jag måste få iväg barnen till skolan. =O) Och pussa på Gaija och Zena.... OCh så ska vi nog sova sovmorgon nu också... Vi tre är trötta nu.

Valpbesiktning.

I dag var det den stora dagen! Alla valpar skulle besiktigas, vaccineras och chippas. Det hela gick väldigt bra och alla valpar blev godkända. Hurra! Friska och kyra och glada små illbattingar var det!

Jag fick äran att följa med och hjälpa till med att bära valpar, torka kiss och bajs och pussa dom. =O)

Gaija fick även träffa Exzena. Jag har ju låtit gaija träffa henne tidigare och då var hon sååå försiktig så! Även denna gång. Hon erbjöd Exzena en apportpinne men Exzena var så impad av Gaija att hon hade liksom inte tid att ta den. Hon var också försiktig men otroligt nyfiken på henne. Till slut var apportpinnen rolig och dom försökte leka lite med varandra. Gaija gav henne pinnen och sen blev det en slags kamp. Och tänka sig! Exzena vann!

Det märks på Exzena att hon känner igen mig nu när jag kommer. Hon blir helt till sig och svansen går som en liten propeller. Hon propellerar med svansen! =O) Det är ett gott tecken. När man håller henne i famnen är hon hur go som helst. Hon bits bara ibland. ;O)

Det var hemskt svårt att lämna illbattingarna i dag. Det var sista gången jag for hem utan Exzena. Det känns skönt att tänka så. Snart är hon hemma hos oss. Det känns ännu bättre det!

Vi var även till Dollar och Ö&B för att köpa hundgrejjer. En ny dyna för att ha i buren. Buren ska jag ah i sovrummet bredvid sängen. Där kan Gaija och Exzena sova tillsammans om dom vill. Buren ska vara öppen om nätterna när Exzena är "torr" om nätterna. Det brukar gå rätt fort att få dom torra om nätterna om man nu bara får in sovrutinerna. Sen kan det vara skönt att få krypa in i buren när jag ska duscha. Jag gjorde ju så med Garp. Han fick ett tuggben och fick ah det mysigt inne i buren. Jag kunde duscha i lugn och ro... Gaija tycker för övrigt att det är jättemisigt att få vara i buren. Hon bara älskar den!
Så nu är sovrummet storstädat! Och det behövdes. Vi hade en invation av dammråttor under sängen. Fast ajg tror att det är en rätt vanlig invation folk har i sina sovrum...

Vi har även köpt en skurmopp. Den kostade hela 25 kr. Slit och släng säger jag! Den kan ajg använda och sen slänga utana tt gråta. OCh så sparar jag min fina skurmopp till vanlig städning.

tyvärr hade ajg itne min kamera med. Så det blir inga valpbilder här idag. MEn ajg kan berätta att snyggöroenen Exzena hade är ett minne blott. För nu har dom bestämt sig för att fara och luta åt lite olika håll. Charmigt värre! =O)

Nu är det inte länge kvar innan vår lilla krigargudinna kommer hem! Hurra!

Exzena nästan 6½ vecka!

JAg har ännu en gång haft nöjet att få våldgästa hos min uppfödare Marianne och hennes sambo Thomas. Att komma hem till dom känns soma tt komma hem. Det är helt underbart! Fast det mest underbara är ju dom ädr fem valparna. Oj vad dom växer och utvecklas nu! Bara på dom två dagarna jag varit där har dom gjort framsteg!

Exzenas öron står rakt upp nu. I givakt! =O)
Exzas öron ska snart stå upp. Fast dom är lite osäkra på om dom ska luta sig mot varandra eller stå upp var för sig.
Exzis öron är stoora öronlappar som dinglar all världens väg. Det samma för grabbarnas öron... Dom börjar få olika personligheter nu. Man ser det väldigt bra. Ena dagen är den ena valpen betydligt mer "ilsken" än dom andra. Nästa dag är det en annan valp som visar framtassarna. Ett gemensamt drag är att dom frammåt allihopa och att dom har föremålsintresse. Dom är sociala och lätta att ha att göra med. Och busiga och högljudda!

Strax före sex i morse fick jag känna på deras vackra morgonsång. I deras valprum så hyllades morgonen högt, innerligt och ljuvligt. Det var bara det att jag hade lust att fortsätta sova... Vilket inte valparna hade. Jag sov med Rocky i hans rum. Men morgonhyllningen hördes mycket väl. Mitt i allt i hopa så blev jag kissnödig... Jaha.. Inte kan man försöka somna om när man är kissnödig heller? För där ligger man och slappnar av och helt plötsligt så är man ännu mera kissnödig. Vad man än tänker på så finns den där kissnödigtanken där. Man blir liksom inte fri den?
Så där skulle jag då försöka smyga mig in i toan. Jag möttes av en överlycklig Zmilla som buffade på mig och som bytte snabbt buffandet till en, liknande valparnas, morgonhyllning. Valparna stämde in så fint i kören. JAg skyndande mig att kissa och sen smög jag tillbaka till min sköna goa säng... Skulle aldrig odågorna tystna? Alltså hyllandet liksom bara fortsatte... Länge... Till slut slocknade jag och jag hörde aldrig ens att Thomas gav sig iväg. Ändå måste valparna ha sjungit en hyllningssång till Thomas också.

Mina dagar som valpvakt har varit helmysiga. Allt från att städa valplådan, torka kiss och plocka bajs till att njuta av dom små samt fått mig lite motion med dom stora hundarna. Idag har det varit fint väder större delen av dagen och rätt så varmt. Så valparna har fått vara ute som hela dagen. Jätteskönt. thomas ordnade en upphöd bädd åt valparna och det uppskattades. Av Zmilla. ;O) Valparna låg på backen fast det var nog så kallt. Jag hade då inte velat ligga där på backen och sova? Jag hade hellre gjort som Zmilla. Sovit på bädden. Jag satt faktiskt där med en sovandes Exzena i knäet. Jättemysigt. men till slut domnade benen bort (jag är inte van vid yogaställning). Så jag var till slut tvungena tt lägga ifrån mig krigsgudinnan.

Här kommer ett antal härliga valpbilder!


Exza filosoferar. Spana in öronen!

image846


Det är inte alltid så lätt att dia. Man liksom kan hamna lite fel med huvudet.

image847



Här får en av valparna en tillsägning...

image848


För att i nästa stund få en puss!

image849


Exzina har hittat en liiiiten, liiiten pinne!

image850


Ingen annan får ha den förutom Exzena!

image851



En mycket vacker mamma. Zmilla.... Kolla in ögonen. Utrycksfulla va?

image852


En äkta rumpbild! En ljus och en mörk.

image853



Men hallå! Kom och lek med oss vet ja! Vi kan leka tafatt! Du springer, vi biter. Exzena vill att hennes människomamma ska komma. Det vill hon ofta. Hon söker ofta kontakt med mig. Härligt!

image854


Lunchdax!

image855


Hej och hå... Den nya bädden ska prövas!

image856



Lik sin mor...Utrycksfulla ögon här med! Undrar vad hon tänker på? Söt är hon ialla fall!

image857



Wir schlafen.

image858



Exzena och Exza söker ofta sällskap av varnadra. Roligt att dom trivs ihop. För dom lär ju få umgås i fortsättningen också.

image859



Förstår inte varför det ska vara skönare att sova här? Kallt och hårt. Skit i det! Bara man får sova nere vid altantrappen!

image860


Zzzzzzzzzzzzzz..............

image861



Kudden är hård. men valpen är mjuk. Kan man bli sötare schäfervalp när man är 6½ vecka?

image862



Exzena klagar. Hon vill inte sova men hon är ju bara sååå trött!

image863


Så här ser man ut om man är mycket trött på slutet av en härlig dag.

image864



Andra var nog lite hungriga ändå...

image865



Gonatt alla! Sov gott! Pöss på nosen!

image866

Två och en halv vecka kvar...

Och jag håller på att bli GALEN!

Tiden kryper fram så saaaakta.... Och ändå går tiden så fort! Igår var vi nästan hela familjen till Majsans lya. Alltså vi for hem till Marianne med huliganvalparna. Eftersom att hon var på jobbet så fixade jag lite med valparna *stolt*. Gav dom mat ute, hade resten at la familia till att rasta dom vuxna hundarna och bytte papper i lådan.

Dom har börjatbli riktigt stora nu småtjejerna och killarna. Alla föruom Exzina. hon påstår att hon ska bli liten och ettrig. Vilket jag absolut instämmer med att hon ska bli! Hon kommer nog att bli en "pain in the as" hund. =O) Hon verkar vara först med att hitta på saker. Klättra ur valplådan är ju bara en sådan sak. tur att mamma Zmila är en så duktig mamma! Hon är otroligt bra på att lära valparna prata. Det syns redan nu hur tydliga dom är i sitt kroppspråk. Inga som helst funderingar! Zmilla leker väldigt fint med valparna och i går fick ajg en uppvisning i uppfostran.

Exzena fick för sig att bita på MammaZmillas tass. det ville inte Zmilla. Som hon petade bort Exzinas nos lite lätt. Exzena försökte igen och samma sak hände. Nu fick Exzina horn i pannan och ville bita HÅRT! OCh då fick det vara nog. Då tog Zmilla ett varligt tag om exzenas nos och höll fast tills Exzxina pep till. Då släpptes genast taget och Mamma Zmilla gav Exzena en stor puss. Sekunden efter så var hon där igen och bet. Nu sa Zmilla ifrån ordentligt och Exzena uppfattade budskapet. Inga mer bett i tassen!
Att få möjlighet att se hur hon gör att uppfostra valparna är ju mycket värt. Jag får ju ta över uppfostran efter Zmilla och det blir enkelt (hoppas jag) Jag kommer nämligen att föröka göra på samma sätt. Fast kanske inte med min mun utan med handen då.

Nåja. Vi hade en mycket trevlig kväll och en av valpköparna kom förbi och beundrade valparna. Ännu trevligre blev det när Linda och Jesper kom. Dom beundrade valparna så mycket att jag nästan tror att dom tänkte tjuva en valp hem till sig. Men dom ändrade sig fort när dom kände pirayatänderna.  *fniss*

Tyvärr blev det inga bilder. Kameran var kvar hemma. Det hade varit roligt att fota dom nu. När dom leker och busar. Exzenas öron står rakt upp nu nästan. Endast en liiiten tipp hänger ner på varje öra. Kanske dom står upp i dag?  Nåja. Marianne är bra på att fota valparna så man lär ju kunna kika på hennes sida. =O)
Exzena är faktiskt den söööötaste valpen i hela kullen. Hennes lilla vita charmtass viftar hon med i luften när hon är busig och  hon har otroligt pigga och vakna ögon. Hon är igång jämt. Förutom då hon rasar ihop av utmattning.

Få se om jag kommer loss nästa vecka och kan fara och njuta av snyggisarna?  Det börjar ju närma sig... Vi måste bara sätta upp staketet, möblera om i sovrummet, fälla upp buren, valpsäkra hemmet (kablar och sånt man inte tänker på). Sen är vi klara att ta emot vår lilla tjej! Det ska bli så otroligt spännande. Jag har planerat en hel del för lilltjejen.

Just det ja... Gaija fick ju vara i vardagsrummet igår hos Marianne. Valphuliganerna kunnde träffa henne där genom att kika på henne genom gallret. OCh åhhhh! Gaija blir så till sig! Hon får världens mjukaste blick och lägger sig ner så dom ska kunna nosa på henne ordentligt. Hon ska bara veta hur deras tänder är...hehe... Men jag behöver ialla fall inte vänja Gaija och Exzena med varandra. Dom ahr redan träffats flera gånger och nosat på varandra. Båda med svansen på svaj. =O) Tala om att vi har fördelar jag och Gaija!

Veronica i lilleputtlandet!

I går var vi och kikadeförbi Älvsbyn och de små söta huliganerna... Jag kunde inte åka förbi utana tt få mysa ett tag med dom. OCh oj så roligt vi hade det! Där låg jag på golvet som en jätte och ahde valpar som kravlade omrkign på mig övera allt. Dom bet mig i tårna, händer och håret. En av valparna tycket det var jättekul att kampa med min hårsnodd och hårtofs.

Lillhuliganerna håller på att bli stora nu. Det är liv och rörelse och massor med bus! Och helt plötsligt blir det tyst och alla valpar rammlar ihop och somnar i en hög på golvet.

Här kommer lite bilder...

Husse.. Kom ner på golvet med mig så ska vi busa lite...

image24



Vad ska vi leka? Jaaaa! Vi dödar Ankianka!

image25


Det är jättesvårta tt fånga huliganvalparna på bild. Dom rör sig med blixtens hastighet och de flesta bilderna blir suddiga...

image26


Så därför blir det mest bilder på valpar som sover. Här är en bild som illustrerar hur tröttsamt det är att laka "Verionica i lilleputtlandet".
 
image27

image28


Exzena med lilltassen som tittar frm... Hur söt får man bli egentligen? Hon är verkligen en härlig tjej med massor med fart i och jättepåhittig. Hmmm.. Vad månde det bliva av henne?

image29


SötZmilla blir också trött av att hålla ordnign på sina valpar....

image30



Exzina blev verkligen trött. Hon vaknade inte ens när mamma Zmilla kom och la sig bredvid. Hon somande bara i en egen hög till slut...
image31

På onsdag planerar jag och familjen att fara upp och hälsa på igen. Barnen slutar tidigt. Ska bli skoj att få visa upp dom och inte visa valparna på bilder. Det är liksom mer känsla att se, höra och känna än att bara se bilder... ;O)

RSS 2.0