Hälsat på igen!

Får jag presentera en liten bit av valparnas dag i sina dryga fyra veckor långt liv?

Lillprinsessan min... Exzena... Hon är busig hon! Jag har just gett valparna några nya Muffelibuffar. Det finns massor mer att hämta. Kan man bli sötare än så här när man är en liiiten schäfervalp? Näää... Jag tror inte det!



image14


Efter en stunds busande och en slurk mammamjölk så blir det en lugnare aktivitet. Man måste ju liksom smälta maten!

image15



Vaddå oskyldig? Inte har JAG puttat omkull syrran Exzena? Nääää... Exza ser oskyldig ut. Även hon en av dom fem sötaste schäfervalparna i världen!

image16



Man kan faktiskt störa sina syskon. Även när dom sover... Men lustigt...

image18


Dom möblerade ju bara om sig.... Lika bra att ta en powernap då!

image20


Hmmm.. Mjuka sköna syskon. Varmt och gott. Bra att ha när man ska sova också och inte bara busa!

image21


Ibland drömmer dom väldigt högt och ljudligt. Det låter så gulligt att hjärtat nästan stannar!

image22


Dröm sött  lilla Exzina... Mamma kommer snart och TAR DIG! *muahahahahaha* Nädå... Så god och söt och underbar... På Fredag får jag pussa dom igen. Det är mindre än 15 timmar dit... Åhhhh vad jag längtar! Ni måste ju bara spana in den lilla vita tassen också. Så otroligt charmigt! Fast det har börjat komma mörka strån. Så jag tror den kommer att försvinna. Men den lilla vita tassen är en hälsning från Lona. Hon har det bra. *ler*

image19


Mamma Zmilla myser... Hon behöver också ta igen sig. Tala om världens finaste mamma! Hon är väldigt mån om sina små. När dom busar och ngn av valparna skriker så är hon där och lugnar ner dom. ett enda litet ljud och en bestämd min. Sen är det lungt i valplådan igen... Få se hur länge dom är så lyhörda på sin mamma+ Språkmässigt tycker ajg att valparna är väldigt välutvecklade. Man se massor med snack från valparna. Många väldigt tydliga signaler och ljud som dom övar på. Det blir med all säkerhet väldigt tydliga hundar när dom flyttar. Mamma Zmilla är duktig på att lära dom prata! Supermamman!



image23


Sen är hon så otroligt trevlig när man kommer och hälsar på. Matte och Husse är inte hemma. Men nog släpper hon fram mig till valplådan utan problem! Hon är bara glad! Hon brukar tjuva en av valparnas leksaker och så måste vi busa en stund för att sedan fortsätta med en gosestund. Fast först får jag alltid pussa alla valparna. Tala om trevlig hund!  Hon är väldigt social och det märks på valparna. Härligt!

Jag kan inte riktigt förstå hur stor tur jag har. Först att få chansen att köpa Gaija från Råggrindans kennel. Att få lära sig en hel del av världiens snällaste tjej. Gaija vill verkligen både förstå mig och hjälpa mig när vi tränar. Hur klantig jag än är så är hon alltid lika glad och posetiv.
Och nu får jag ännu en chans... Frostmarkens Exzena! Och att ha den underbara turen att få en vän till kennelmamma! Jag vet inte om det är från båda sidorna. Jag kan ju bara svara för mig själv... Men Marianne är en så helt underbar kompis! Alltid glad och go! Och ställer upp till 200 %! Tänk att ha TVÅ kennelmammor som gör det!? Jag behöver ingen miljonvinst. Jag har redan fått den dubbelt upp!

Alltså jag vill poängtera att jag smörar inte nu. Det är ärliga känslor jag beskriver. Annars skulle jag inte gå ut offenligt med det!

Såååå.. Om mindre än femton timmar är jag uppe i Älvsbyn igen... Och då blir det pusskalas och lite mer Muffelibuffar. Lagret får inte ta slut! Då får Marianne panik! Hahaha! Kennelmamma Mia! Om du läser det här så lovar jag att tuta när vi kör förbi dig! ;O)

Och så får jag ju också träffa "Brono". Gaijas bästaste kompis! Och så charmtrollet Tyson. Jag menar Rocko.. Neeeeej! Lillfjanten Rocky! Guuud så jag längtar! Och efter pusskalaset (om jag nu tar mig därifrån) så far vi till Jokkmokk och lever livets glada dagar där under helgen. Då ska vi kika på tävlingar och njuta av SEMESTER!


Jag har fått pussa på ALLA valparna!

Jag ahr det så lyxigt. Alltså jag har ju en superbra uppfödare! Hur många ahr den förmånen att kunna få bo hos sin uppfödare några dagar? Och kunna få njuta av alla valpar och vuxna hundar?  Jag bara undrar...

Jag bodde i två nätter hos Frostmarkens kennel! Varje morgon vaknade ajg till en varm liten valpkropp som kom i sängen. Lilla Exzena! Jag fick mysa en stund med henne och njuta av den varma mjuka och godluktande lilla valpen. Jag rä säker på att hon tirvdes bra med det också. Svansen gick hela tiden. Gaija satt bara med stora ögon och kikade fashinerat på henne. Helt hänförd! Ögonen blev så stora att man såg ögonvitorna. Sen visste hon inte riktigt vad hon skulle göra medans hon viftade på svansen. När hon fick lukta lite på den lilla så var det såååå försiktigt. Som om Exina var gjord av finaste proslin. Lilla duktiga Gaija!

Valparna växer och frodas. Varje dag jag var där så såg jag nya saker som hände. Från små bopp till riktiga små voffar! Balansen hänger inte riktigt med heller. Dom akn försöka ta några springskutt fram för att i nästa sekund tippa över på sidan. Dom har börjat busa med varandra och ibland blir det häftiga humörutbrott. Till och med visa tänder na kan dom. Tala om att dom börjar använda sitt språk nu!

Jag har tillverkat muffelibuffar (Muffelibuff är en socka som man sätter i en annan socka. Namnet kommer från forna dagar då jag hade min Collie.) åt dom också...

Och så till dom obligatoriska bilderna....


Systrarna EX! Exzena till vänster.  Exza mi mitten och sen vet jag faktiskt inte... Bilden är för suddig. men det är ialla fall en väldigt rörlig och livlig valp!
image6


Exzena vill ut ur valplådan! Två dagar efter kortet togs kröp hon över den ena delen av valphagen... Tre och en halv vecka gammal. Företagsam dam. Ett tag efter så kom Exza på att man kan faktiskt klättra ur själva valplådan!


image7


Exzena visar framtassen.

image8



En bildstudie i hur man kan sova...

image9
image10
image11


En annan valp som gillar "sovhörnet". Här kör man med grodställningen.

image12


Marianne klipper klorna. Alltså på valpen. Inte sig själv... Jag fick också klippa klorna. På Exzina. Det gick bra även om hon försökte sprattla och slingra sig fri. Jag misstänker att det blir en pärs när hon blir större. Men ajg kommer niog att överlista henne. Hon är inte värre än att klippa bångstyriga katter. ;O)

image13


Jag fick också jättegod mat hos Marianne och Tomas. Tänk att dom orkade stå ut med mig och matgalningen Gaija? Gaija trodde att dom var en restaurang som hade servering dygnet runt. Hon beslagtog en massa goda ben också och försökte äta upp dom till Brunos stora vånda.

Bruno. Du behöver iNTE vara orolig! Gaija lämnade ena knuten kvar åt dig! =O)

Så summan av hela denna vistelse blir: Härligt! Underbart! Roligt! Mysigt! Gosigt! Trevligt! Bra sömn! Bra uppvaknanden! SUPER!

Vi kommer förmodligen att fara upp till Älvsbyn nu till veckan ngn dag... Då blir det mer bilder minsann!

Exzena är född!

Den 29/7 föddes en liten drömtjej. Frostmarkens Exzena.

Exzena ska bli min fodervärdshund. Jag har förhoppningar om henne att hon ska bli en glad och frimodig tjej som gillar att jobba med mig. Planerna är att utbilda henne innom både lydnad och bruks. Vi får se hur det går.

Exzena och hennes syskon finns i Älvsbyn. Det är där deras uppfödare Marianne Bergman bor med sin sambo Thomas. Två otroligt trevliga och gulliga människor. Det käns väldigt bra att få förmånen att bli fodervärd åt dessa då de är bara så otroligt trevliga och mysiga. Jag tror personkemin stämmer. ;O)

Tiden går bara sååå långsamt att jag blir knasig! Jag vill ha hem Exzena nu! Nu på en gång! =O)

Igår var vi iväg och hälsade på Marianne, thomas och alla hudnarna. Zmilla tyckte tydligen att det var hemskt trevligt att ha besök. Speciellt barnen blev hon förtjust i. Dom kunde faktiskt få för sig att leka med henne! Barnen blev nog mest begeistrade i valparna. Dom fick träffa valparna bara en kort stund. Men åhhhh så lyckliga dom blev! Hade barnen fått bestämma så hade dom tagit en valp var.

Jag föll som en jättefura för Exzena. Hade jag fått välja valp så hade jag valt henne. Alla gånger! Så på alla sätt känns det lyckat. Vilken tur vi har!

Mina planer innom närmaste tiden med Exzena är att:

Lära känna henne.
Leka in små övningar tex. Sitt, ligg, kom och stanna.
Rutan. Jaaa... Faktiskt så ska jag leka in rutan på en gång. Den är enkel att lära in och jag ska testa och se om det funkar med en liten valp.
Bitaövningar.
Koppel promenader och följa övningar...

Det kommer nog mer på listan men jag börjar med ett steg i taget. Vi får se hur långt vi kommer. men är hon bara det minsta lilla lik Gaija så lär hon koma en bra bit. =O)

Så nu är väntan bara sååå lång!

Jag lägger in lite bilder från valplådeträffen. Vår första träff. Jag hoppas det blir en hel del fler!



Hela valpkullen. Exzena är den lilla plutten till vänster.

image1


Tittut! Det är lilla jag som är Exzena!

image2


Som en liten nallebjörn. En av Exzenas syskon. Har ingen aning om det är en kille eller tjej. men det ser då ut som en kille. ;O)

image4


Mamma Zmilla så klart! Stoltaste mamman som finns! =O) Undrar om hon tänker att barnen som är i yttre delen av valplådan kanske kunde stanna kvar som valpvakt så hon kunde få lite ledigt? Skulle nog sitta fint... Hihi.

image5

RSS 2.0