En flitig dag... =O)

Idag har det varit en flitens dag.

I går så fick jag lust att fara ut till gläntan. I förmiddags så ringde Sofia. Perfa! Vi följdes åt ut till Gläntan och hade ett par underbara timmar med våra doggs där. Jag bjöd Sofia på kycklinglår, festis och som efterätt en chokladboll och en filmrulle åt mig. Helmysigt! Hundarna var som galna och sprang och busade i stort sett hela tiden. Att springa i vattnet var också en höjdare!
Som vanligt så jagade Gaija (med en pinne i munnen) Ludde och Zena. Ser lite småtöntigt ut när två schäfrar blir jagade av en annan hund med en pinne i munnen... Normalt? Tror inte det. Det brukar ju vara den som har pinnen som blir jagad.

Väl hemma så torkade ajg hundarna och lät dom vara ute en stund. Dom kan gott få sanda ner ute istället för inne. Sen blev det tvätt och så tog jag tag i dammtorkningen. Jösses vad damm och hundhår! Men nu är det rent och fint i vardagsrummet. Till och med sofforna har blivit dammsugade och rengjorda under dynorna. Det var ett kilo sand i soffan.

Hör du det STEFAN! Ett kilo sand!

Amanda fick inte vara på datorn så hon hade tråkit. Så hon fick hänga tvätt, damsuga övervåningen och laga middagen. Tänk vad mycket de små kan uträtta när de inte får vara på datorn?

Sen vid 17.30 så susade jag iväg till "grönan". Vi skulle träna sök där... Jag var tidig och inte en levande själ var där... Så ajg tog hundarna på en rastrunda i skogen och smög ner till badpölen. Den var lika grön och glittrande som vanligt. Oj vad ajg längtar tills det går att bada! Gaija ruuuusade ner till pölen och stod sedan och bad om lov att få hoppa i. Det fick hon inte då jag trodde att vi skaulle träna sök. Vem vill jobba med en blöt hund i onödan? Inte jag! ;O) Hon har ju redan varit blöt en sväng idag.

När vi kom tillbaka till bilen så fanns bara en av mina kurskamrater där. det blev ett redigt bortfall i kväll! Ingen orkade komma. bara jag och min kurskompis... Men vi var hurtiga och la spår istället. En åt lilla söta boxerbruden Doris... Hon är bara sex månader men såååå duktig! Hon spårade jättebra opch tog spåret fint. Det hade blåst lite sidvind just där spåret blev lagt men det gjorde inget. hon spårade å och hittade sin lilla kamp. =O)

Zena fick också ett. Hon fick ett rakt spår med en liten böj på slutet och leksak. Liggetiden blev en halvtimme och Zena spårade rätt bra. Hon var lite vinglig i början men sen så fickhon till det och spårade jättefint. Böjen var inga problem. Och leksaken var en fullträff! älskade bollen! Men den var jag så bussig med så den kastade jag rakt upp i en tall! Får se om den blåst ner nu ngn dag. *hoppas på blåst*

Jag måste verkligen gå i en "Hur man kastar föremål" kurs!

Gaija fick ett roligt spår. Jag och min kurskompis gick ut den tillsammans. Vi fick efter varandra och dleade på oss då och då. Jag tänkte att det skulle bli kul att se hur hon valde. Det blev sex apporter i spåret och några vinklar. en av apporterna la jag precis i slutet av en vinkel. lite småjävlig måste Jag vara ibland! Vi gick även efter sidan på en bredare stig och sedan korsade vi den.
Gaija spårade som vanligt med en glad iver. Hon gillar verkligen att spåra! Hon gillar ALLT!
När vi delade på spåret så gick hon först i mitt spår för att sedanleta upp det andra spåret. Sedan följde hon det tills vi återförenades igen. I vinkeln med apporten så tog hon apporten utan att ens blinka. Plättlätt! Vid den blreda stigen gick hon först över (vi har ju alltid gjort så matte!). Men hon gick raskt tillbaka när hon upptäckte att det fanns inget på andra sidan. Alla apporterna tog hon och hon spårade exakt i alla vinklar. Inget sökande eller bökande!

Det är ju ett halvår sedan vi spårade sist. Men den här hunden är en naturbegåvning. Träna på spår? Det kan hon ju redan hahah! Nädå... Vi ska ta och öka spårkondisen lite. Nu blev det inte så långt men hon blev lite flåsig efteråt.

efter spåret for jag ut till bruks. tänkte träna lite men nu började ryggen att säga ifrån. Så det blev itnså mycket träning. Jag jobbade lite med positioner med Zena och frittfölj., Inkallningar och platsliggning. Samt lite fjärrdirigering. Hon börjar bli riktigt duktig på det minsann! Däremot så är koncetnrationen urkass. Vad som händer på andra ställen är ointressant. Jag måste skärpa mig med lydnaden nu. Jag har faktiskt spårat mer än tränat lydnad med lilla damen!

Gaija fick en dust i friaföljet och där började hon pipa. Vi kvartsamtalade lite och sen höll hon tyst. Sen så körde jag lite inkallningar och så blev det lite fjärrdirigering också. Hopp över hinder fick hon också testa. Men då stod jag med ryggen eller sidan mot hindret. Jösses vad svårt det är att hoppa när man inte står mot hindret hälsar Gaija.

Efter träningen for jag hem till min mamma och kraschade i hennes soffa. ryggen vill inte alls mer! Men efter en god bulla så kände jag mig mycket piggare. hudnarna sov som små stockar och det var sååå fridfullt! Vid nio kom ena dottern till mamma och sen for vi hem så nu sitter jag  häääär! =O)

Känner mig faktiskt nöjd över dagen. både hemmet och hundarna har fått det dom behöver. Massor bra!
I morgon ska vi shoppaloss på kläder jag och barnen. Dom behöver kläder till examen. Känner jag dom rätt så kommer dom att vela så det blir inte så mycket klädköt. För tillfället billigt men närmare examen så blir det panik och då MÅSTE jag köpa ngt som kan bli dyyyyrt! Jäkla ungar! Dom ska få arbeta sig till sina kläder snart. Det kostar... Dom behöver också sommarjackor. Alla har vuxit ur sina jackor och de som går att ärva är i för dåligt skick.

Money, money, money!

Kommentarer
Postat av: Marianne

Grattis till stora damen!! Jag fick höra nyheten igårkväll när jag kom hem! :o)
Tyvärr så hann jag inte förbi när jag var i Piteå. Stressade in på Granngården och handlade mat till Gammelman (som f.ö fyller 16 år idag) sedan stressa iväg ut i spårskogen i hemmings-jävre för att snitsla spår och sedan stressa vidare till Allmänlydnadskursen som samlats vis Sabel för spårtillfället. På vägen dit så hann jag stressa in på Frasses och handla mat.
Men jag tar med era fodersäckar på lördag för då kan du lita på att jag kommer in och pussar på Prinsessorna Zena och Gaija. :oD

Tjingeling!

2008-05-16 @ 10:38:53
URL: http://www.frostmarken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0