Snart tävlingspremiär!

Nu börjar det närma sig... Vi jobbar på lite då och då med lydnaden och speciellt med platsliggningen. Men jag tror nog att vi står över den ändå. hon är inte trygg ännu och hon känns lite omogen. Jag tror att det har med det att göra. Hon har inte riktigt förstått momentet och vet inte riktigt vad som krävs av henne. Men det kommer. hon behöver lite tid på sig. Jag ska även lära henne hakan i backen. Jag tror det är en bra hjälp att förstå att man måste ligga kvar.

Vi har ju varit på kennelträff med Råggrindans kennel! =O) det var skoj. Vi började med platsliggning med skott och då stod vi med unghundar en bit ifrån men så att de kunde se skytten. Alla hudnar skulle bara ta det lungt. Ligga ner utan krav. enligt kennelmamma Mia så ska det vara det bästa sättet att få hundarna van vid ljudet utana tt gör angn affär av det. Och jag tror faktiskt på det. Busar och leker man så finns alltid en chans att mankan råka trampa hudnen eller att den är mer stressad av aktiviteten när dom hör skottet. Hudnarna fick ligga först en liten stund i lugn och ro. Alla fem (?) hudnarna som inte varit i direkt kontakt med skott låg snällt och fint. Inga problem. Och när skotten komm så kikade Zena först mot skytten men sen så brydde hon sig inte om de resterande tre skotten.

Så jag kan med ett stort leende säga att Zena är helt skottfast! =O)

Sen när Gaija skulle ligga platsliggning med skott så fick Josefin ta hand om Zena. Hon såg helt avslappnad ut när skytten sköt. Fyra skott till och hunden bara låg där och såg ut att njuta av att få kika på de andra hundarna. Hon bemödade sig inte ens att fundera vart jag tog vägen. Jag gömde mig i en lada medans Gaija låg. Ladan var perfekt för den var full med springor som man kunde kika genom!

Jag jobbade lite med lydnaden och det var flera som tyckte att hon verkade verkligen gilla lydnaden. En av tejerna beskrev henne som att hon aldrig sett en hund med så glada ögon när hon jobbade med mig. Jag får hålla med. Hon trivs verkligen med att jobba och hon verkar ha bra med uthållighet!

Det har ju varit varmt nu en tid och även om jag tränat en hel del med henne i värmen så har hon aldrig visat att hon kännt av värmen. Därmot blir hon ju trött i huvudet om jag skulle hålla på för länge. emn det har ju med att hon är en ung hund. Kortare pass funkar bra men jag vet att hon kommer att bli precis som Gaija, en uthållig tjhej med massor med arbetsglädje!

På torsdag ska jag lägga ett litet spår åt henne. Hon känns väldigt bra i spåret och hon ser ut att tycka att det är superskoj! Det känns med andra ord tryggt att lita på henne och jag tror att vi kan göra ett längre spår med två vinklar. Hon är redo för det nu.

Zena har slutat löpa nu i helgen och hon har kommit ur löpet som en mycket stadig och trevlig tjej. Inga spöken så långt ögat når. ;O) Hon känns betydligt mer vuxnare än vad hon var för tre veckor sedan och har fått ett lugn med värdighet.

Sen så har hon lärt sig simma! vet inte om jag ahr skrivit om det tidigare? Ialla fall så är hon en hejjare på att simma och hon har hemskt roliga saker för sig i vattnet. Hon springer ut till det djupa, stannar för att sedan ta ett stort fyrfota (vad annars hopp ut i det djupa. Att få vatten över huvudet är inget som bekymmrar henne och hon plockar gärna upp saker från botten.

Så just nu känns det som att jag har en stabil och trygg tjej som börjat få ordning på sitt självförtoende. Dessutom så får man väl leta efter en gladare och mer svansviftande tjej! Fast jag vet var det finns fler sånna.. Haha! i Älvsbyn!

Herregud så nöjd jag är med henne! =O)


Kommentarer
Postat av: Marianne

Det glädjer mig att ni når framgångar! Det ser verkligen lovande ut för framtiden och jag längtar till Paltprovet i höst. Hoppas ju givetvist på en bred skara Frostmarkare i appellens startfält. :o)



Kram Marianne

2008-06-11 @ 00:51:35
URL: http://www.frostmarken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0