Quickfix!

Japp! nu är Zena mogen för att få sig ett litet Quickfix. Alltså platsliggningen ska nu ordnas till. Zena som aldrig legat platsliggning med Ludde gjorde det i kväll. Det gick faktiskt riktigt bra! Hon och Ludde låg stilla och fint i tre minuter! Men jag vet av erfarenhet att hon lika gärna kan kliva upp efter fem sekunder....
Så jag och Sofia och ludde gav henne en omgång Quickfix. Det gick alldeles utmärkt! Hon klev upp några gånger när Ludde och Sofia kom nära och då la jag henne bara snällt ner och då låg hon kvar.  Sofia körde också en del inkallningar framför och snett bredvid Zena och det gick bra förutom första gångerna då hon gärna ville resa sig upp och komma hon med.

För att de som inte har ngn aning om vad Quickfix är så gör jag som så: Jag som förare lägger hunden och ber den stanna kvar. JAg går en meter ifrån hunden och står kvar där. Nog nära för att hunden ska vara trygg och nog långt ifrån för att hjälptekipaget ska kunna gå mellan oss. Sen får hunden ligga stilla och jag säger Stanna kvar så fort hon försöker resa sig och ett lungt och vänligt bermm när hon lägger sig ner igen. Hudne ska inte ens hinna börja resa sig på armbågarna när man ber den stanna. det ställer ganska stora krav på föraren att avläsa sin hund så man hinner i tid få hunden att stanna. Skulle hunden resa sig så ska man bara lugnt och stilla få hunden att lägga sig igen.

I slutet så låg hon kvar när Ludde nosade närgånget på henne och när han försökte få henne att resa sig upp. Hon fick just den där blicken jag vill att hudnar ska få när de lär sig platsliggningen med hjälp av Quickfix. Dens ka säga: JAg vill inte men jag MÅSTE ligga kvar! När de får den blicken och ändå ligger kvar så t6ycker ajg att de har lärt sig ngt. de har lärt sig att vad som än händer så ska dom lungt ligga kvar. Jag som förare ska visa henne att jag har ansvaret och berömma hudnen lungt och stilla. Och vara lugn själv. helst inte gå fram till hunden utan på håll få henne att bli lugn. fixar man det då har man en hund somligger OAVSETT vad som händer runt om!
Hudnen ska känna sig trygg och lugn och det ska vara ett moment där hudnen ska vara fokuserad på mig men ändå ligga tryggt kvar. När man uppnått det å har man kommit i mål. Med gaija ahr jag ju det och det kommer jag att göra med Zena också. Men med henne tar det nog några gånger till. Jag vill inte skyndapå utan låta henne ha den tid hon behöver för att mogna in i beteendet och självsäkerheten vid platsliggningen. det får hellre ta tid än att det ska bli fort och fel. Även om jag kallar detta för quickfix så är det inget som händer över ett par minuter. Däremot så är det snabbare än att tjata sig less och gå och lägga om sin hund hundra gånger och ändå ha en hund som inte förstår vad den ska göra.
observera. Detta gör jag aldrig på hundar som är ängsliga eller mycket osäkra på sig själv och/eller andra hundar och människor.

Vi har ju också kört uppletande för första gången!

Gissa om Zena är duktig? Japp! Stefan fick springa ut med en leksak som hankampat med Zena och lägga ut den. OCh sen tillbaka samma väg som han gick ut. Alltså som ett L. Sen släppte jag Zena. I full fart sprang hon ut och försökte hitta spåret. Stefan fick valla av rutan mest och det var nog bra. För hon hittade Stefanspår ööööverallt och blev lite förvirrad. plötsligt fick hon vind på leksaken och hittade den! en ÖVERLYCKLIG Zena kom springandes tillbaka med leksaken!
Så vi testade en gång till och det blev klockrent! rakt och snyggt ut och sen hittade hon saken. Så nu fick Stefan springa ut med leksaken igen och lämna den i skogen och då gick vi. Så nu kommer hon ihåg att det ligger en roooolig leksak där ute i skogen och väntar bara på henne! =O) Himmla kul med en hund som bara vill och vill och jobbar som attan för att hitta sin leskak!
Och hon fattade som vanligt snabbt vad hon skulle göra. Och även om hon fick jobba lite för att hitta så jobbade hon på hela tiden och hade bra fart hela tiden. Så bra hon är min lilla tjej!

Hade tänkt testa tunga apporten också... Men jag glömde. Så jag ska ta fram mina hantlar och jobba lite här hemma. Hon gillar ju utmaningar så jag tror inte att det blir problem. Hon påminner mycket om Gaija när det gäller sånt. ju tyngre och svårare ju häftigare är det!
Just sånt gillar jag! Lite jävlar annamma ska det vara!

Zena var mcyket nöjd med att få busa i slutet med Ludde och gaija. Hon provade också på Gungbrädan. Och hon räds inte heller för det stora "BANGET". Kan Gaija så kan hon minsann!

Ha en trevlig helg. Det har jag redan! =O)

Kommentarer
Postat av: Sosso & Ludde

=)

2008-07-05 @ 23:41:20
URL: http://sossoludde.dinstudio.se
Postat av: Marianne

Saaaalig!!!!! :o)

Kram!

2008-07-06 @ 01:35:59
URL: http://www.frostmarken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0