Nu kör vi!

Nu har vi börjat med lite mer allvar när det gäller träning.

Så här långt har vi kommit nu närhon är sex månader:

Lös: Hon kan vara lös i alla möjliga situationer. hon kommer direkt på inkallning. Däremot så skäller hon och vill gärna fara till andra hundar om hon har chansen. Därför jobbar jag mycket nu med att ha henne lös och att hon ska för varje ställe där jag inte har fri sikt sitta och vänta tills jag sett att läget är ok. Jag ligger ett steg för henne hela tiden.
Hon tar gärna kontakt med mig och det belönas!

Inkallning: Hon kommer som en skållad råtta! Ibland kan hon driva iväg i dagdrömmerier. emn då ser ajg till att hon vaknar upp och då är hon snabb på att komma. Finns det andra hundar i närheten kommer hon ialla flal.

Fot: Hon kan numera sätta sig snyggt och rakt (vi har fixat till det i kväll!) och tar kontakt. Vi kan även gå ett par steg med bibehållen kontakt. Nu  blir det att träna vändningar.

Ligg: Funkar super! Snabb och lyhörd!

Sitt: Tråååkigt! Kanske för att barnen tjatar på henne ibland? Jag kommer att få jobba lite så att det blir skoj igen.

Kom: Kom är ju ett kommando med väldigt lite krav. Kom betyder att hon ska komma till mig och ta kontakt. Sen kan hon springa fritt igen. Hon behöver itne sitta fot elelr ngt utan bara komma fram til mig. Det ahr hon kunnat sedan hon kom hem till oss.

Stanna: kommandot ahr tränats in innan hon får gå lös, gå över vägen osv. Nu börjar jag jobba med att lämmna henne sittandes eller liggandes. Korta avstånd. det funkar oftast! När det inte funkar så är det en viss reststicka som förstör. Hon heter Gaija! ;O)

Det känns som att vi börjar komma en bit på väg. Zena är en rolig hund att jobba med.Hon fattar fort och avskyr att bli tjatad på! Hon ställer både mindre och högre krav på mig som förare än vad Gaija gjort. Mycket är att dom har så olika personligheter.
Zena är snabb på att uppfatta vad ajg vill att hon ska göra. Hon gör det noga och tycker det r skoj att lära. Hon kommer också ihåg det hon lärt sig.


Och för att ni ska få ngt att njuta av så kommer det lite bilder på en solig dag vid Ringiusviken. =O)


Lilla Zena väntar på att Gaija ska fixa pinnar åt henne.

image165



Det är olidligt spännande och till slut måste man stå ordentligt med alla fyra tassarna i marken. Snart kommer pinnen!

image166



Zena har tjuvat en bit pinne från Gaija. Sen blir det att tokrusa till mig och visa upp bytet.

image167


Hörru Gaija! Vänta på mig! det rä ju en läskig bro här!

image168


Bäst att kolla vad som finns under... Hallå i hålet!

image169


Hmmm.. Första gången var läskig. Andra gången var inte lika läskig.

image170



Ännu en gång med tolkrus! Denna gång utan pinne. Det rä roligt att komma till mamma!

image171


Kvinnokamp.

image172

Kommentarer
Postat av: Sosso & Ludde

hehe =)

Fina bilder =) måste komma å gå prommis nån da =)

2008-02-06 @ 13:09:51
URL: http://www.sossoludde.dinstudio.se
Postat av: Carina o Easy

Hej igen!
Tyvärr har våra förutsättningar ändrats drastikt den senaste månaden. Easy har helt kass höfter (D/E + E), och kommer att få en protes på den sämsta sidan om en månad.
Men träningen är precis lika rolig som innan, och lättlärdheten och det underbara humöret har inte påverkats alls av smärta och hälta ...
Underbara bilder du har lagt in, och Zena verkar vara en halvsyster "på riktigt". Otroligt vacker (väldigt lik Easy, förstås :-), och lika underbart temperament.
Lycka till, verkligen, och hoppas att hon får fortsätta utvecklas till en supervovve!
Kramar från Varberg

2008-02-07 @ 20:23:27
URL: http://haglunds.net
Postat av: Noomi

Vilka härliga bilder, jag är grymt avundsjuk på all snö!! Kul att läsa om er träning och att Zena verkar så sugen. Hobbe är just nu inne i en riktigt intensiv växtperiod och varken kroppen eller hjärnan hänger med riktigt som de ska ;-) Men jag är också jättenöjd och framför allt med nosarbetet - där är han kanon. Lydnaden kommer den med, men just nu tar vi det lugnt och mognar till lite först.
Ha det gott!!

2008-02-09 @ 15:43:29
URL: http://www.dizzyweb.se
Postat av: Maria & Iro

Härliga bilder! Vilken vacker stor dam Zena börjar bli. Det börjar ju vara riktigt längesedan jag såg henne. Kul att träningen med henne går bra!

2008-02-20 @ 08:14:32
URL: http://www.damas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0