Ensam hemma!

Vi har aldrig tränar några av våra hundar att bli lämnade ensamma hemma. Av någon anledning så fanns det inte i min värd att träna en hund så med mina två första hundar. Dels så var dom ytterst sällan hemma och med min första hund Collien Nicke så var min mamma hemmafru. Så hon var alltid hemma förutom då vi for och handlade. Men då tog hon ju med sig Nicke i bilen eller så hann vi hem från skolan innan hon for någonstans.

Med min andra hund, blandrasen Samira så var hon nästan nio månader när vi fick hem henne Då hade dom redan tränat henne att vara hemma. Men hon skällde och bet sönder saker sa dom. Det underliga var att hon inte gjorde det när vi hade henne. Förutom en sko då. Hon bet av ett kardborreband på Amandas sko... Dessutom hade hon den delikata iden att tömma vattenskålen. emn det kom några månader senare då hon hittade en groda i hennes vattenskål då vi var ute och tälatade med henne på en ö. Skulle vi vara borta längre stunder så var hon hos min mamma.

Med Lona så var först Stefan hemma rätt mycket då han hade självstudier. Själv jobbade ajg skift och så hade vi mamma som som vanligt ställde upp som hundvakt. Underbara mamma!

Med Gaija så var ajg ju sjukskriven första tiden och sen gick det över till sjukersättning. Så jag var ju jämt hemma med henne. Samma nu med Zena. JAg är alltid hemma och när jag inte är det så följer antingen hon och Gaija med eller så får hon vara hos min mamma.

Igår kväll belv debuten för Zena att vara ensam. Jag var hos Helena och gjorde lite av varje, barnen var antingen med mig eller hos mormor och Stefan och Johan skulle basta. Så först tog dom ut hundarna på en prommis för att sedan löga sig.

Det enda som märktes var att hudnarna var lite extra glada över att grabbarna kom hem. Annars så hade dom sovit hela nästan två timmar. Inget var rört. Lungt och sitlla.

Min filosofi är att när valpen blir lite äldre (kring ett halvår) så blir den så pass trygg och förståndig att den klarar av att vara hemma utan någon som helst tillvänjning. Hunden vet instinktivt att dennes plats är hemma och att den är så pass trygg hemma att den kan koppla av utan att ställa till med ngt ofog. En liten valp som måste lämnas ensam är egentligen för liten för att halärt sig något om hemmets trygga vrå. Så den blir olycklig när den lämnas ensam. Tyvärr är det ju så att många inte har den fördelen att i ett halvår kunna vara med sin hund dygnet runt. Man måste av olika skäl lämna den ensam. Arbete, studier osv gör att man tvingas träna valpen att var ensam. Vissa individer klarar det galant medans andra individer skulle ha mått bäst av att få ha någon trygg hos sig tills den blivit så pass stor att den klarar sig själv någon timme utan att känna sig besvärad.

Så nu kan jag medela alla att Zena har blivit en stor och trygg tjej i hemmets lugna vrå! =O)

I kväll ska Zena få följa med till ridhuset. Vi ska jobba lite med linförighet och positioner samt inkallning och att ligga stabilt. Anledningen till att hon följer med i kväll är att jag vill ha det lite lugnare med henne när vi tränar. Halva ridhusgänget kommer inte då de är borta på utställning i Jokkmokk. Så jag håller tummarna för er! =O) Jag tror absolut att det ska gå bra! Många fina rosetter räknar ajg med att ni får. =O)

Sen så ska Gaija tävla nästa helg och jag komemr inte att hinna träna så värst mycket inför tävlingen. så jag delar upp träningen till en timme i kväll för Gaija och en timme på grans med Gaija. Det blir mer intensivt och bättre träning då.
Det är härligt att ha tre timmars ridhusträning som jag kan disponera hur ajg vill själv. =O)

Ha det gott alla och ni från ridhusträningen som läser det hrä ska ha entrevlig kväll med mig eller i Jokkmokk med alla priser och rosetter. =O)

Kommentarer
Postat av: Sosso & Ludde

Jag får se om jag kommer till ridhuset... kanske med rocky..?? hmm, ska se vad jag kan göra....=)

2008-02-16 @ 16:40:27
URL: http://www.sossoludde.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0