Töntliga tomtar.

I dag så for vi iväg in till stan för att skrämmas lite. Stan har nämligen varit full med tomtar då vi haft skyltsöndag här i Piteå.
Nog så tidigt på året enligt mig... Men det tycker tydligen inte de som bestämer. Hur som haver så for vi iväg med tanken att Zena ska få se lite underliga saker på stan.

Fast jag tror inte hon tyckte det. Hon viftade glatt på svansen åt allt folk. Lite jobbigt blev det sdå hon trodde hela tiden att alla skulle hälsa på henne. Vilket var bra i och för sig.. Nu vet hon att alla vill inte hälsa. Så bra!
Sen så trodde jag att hon skulle reagera påå tomtarna. Men pytt på mig va? Här räds inte någon liten schäfervalp för en stor otäck tomte! Hon såg dom ju inte ens! Fast jag lyfte upp henne så brydde hon sig inte. Hon var mer intresserad på att skälla ut andra hundar. Så jag fick jobba med det istället. Tydligen så är hon inte lättskrämd denna dam! Inte för tomtar ialla fall. Dom är nog mest bara töntiga!

Tidigare idag på skogsprommisen så gick vi förbi cementringarna. JAg ska ta bild på dom nu någon dag så ni får se vad ajg menar. Ialla fall så älskar mina hundar dessa cementringar! man kan gå/krypa igenom dom och hoppa upp på dom. Idag lyckades äntlöigen Zena att hoppa upp! Det var en stor dag för henne det syntes. Så stolt hon var! Sen kom hon på att man kunde kanske hoppa upp på dom två högstaste också? Så då gjorde hon det. Då var hon så STOR så STOOOOR!
Och när hon hoppat ner så visade jag att hon kunde nog minsann hopp in i en av de övre ringarna. Så då gjorde hon det och tyckte att det var ett bra gömställe. Speciellt när man norpade åt sig pinnar från Gaija. Bara att hoppa in och lägga sin fångst där. Sen ut igen och hämta mer.
Vi fortsatte en bit till och gick in från stigen till ett omkullfallet gammalt träd. Där har gaija en pinnhämtningsstation. gaija tyckte det var trevligare att hoppa över stocken. Till våren och sommaren ska hon få balansera på stocken. Men den är för halkig ännu. När vi passerade dom gammla pakplåtarna så gick Zena upp på dom självmant. det gör hon alltid numera. Jag behöver inte be henne...
Alla stora stenar är också något som man måste hoppa upp på. Det finns många stora stenar i skogen. men tur att manrken är så pass mjuk och att Zena är klok nog att ta det lungt.

I morgon väntar en lite längre skogstur. Det snöar rätt bra så jag planerar att ta en skön skogstur utan människor och lösa hundar. Folk ids nämligen inte gå i skogen när det är för mycket snö. Bara jag. Underligt.

Jag ska nog också baka något. Kanske lite kakor. För nu står julen för dörren och jag har JULKÄNSLOR i år!

*muttrar* Jag måst nog börja röja upp bland alla papper också...

Och träna Gaija och Zena. Det är nog viktigare än alla gammla papper som ligger och skräpar!
 

Kommentarer
Postat av: Exza

Hej Syster! Vi åkte också ut någonstans där det var mycket folk. ´Husse följde också med Bruno. Och så Boel med den där schäfern Mike (vi tjuvpussades jag och han i ett snabbt ögonblick). Det var sååå intressant att vara bland alla människorna iaf. Jag tyckte inte heller att de där s.k "tomtarna" var något intressanta. Pytts! Jag håller med dig, de andra vovvarna är roligare att skälla ut. Jag fick dessutom hälsa på en jättesnäll draghund som pussade på mig. Den stog där med sin husse och visade hur en hundsläde ser ut. Ja, men... Hallå! Vet inte alla det? Jag har ju sett mammas och farbror Brunos släde... Har inte alla en sådan?
Sedan var det sådana där små varma saker överallt. Matte brukar göra stooora sådana så jag har redan lärt mig att de kan göras ont och brännas om man är för nära med "luktaren" dvs nosen. Men OJ vad mycket det var att lukta på.....!!!
Vi ses snart!
Många valpbett från Syster-Yster!!

2007-11-27 @ 13:38:06
URL: http://www.frostmarken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0