En långprommis!

Idag ahr vi tagit en rejäl långprommis. Inte för att vädret var speciellt vacker eller så... Men jag hade bakat i går och ncaken har itne varit att leka med. Frisk luft och att röra på mig gör att jag inte har så speciellt ont. Ialla fall medans jag går. Så vi tog en tur till ögletjärn. Med mig hade jag fyra hårdbröd och två mandariner samt en sittdyna.Tanken var att Zena skulle få ha lite pauser och att vi skulle ta det lungt. Det är ju en bra bit att gå för små valptassar. Zena hade ingen koll på sina tassar. Dom hoppade och skuttade och nu gör hon verkligen skäl för sitt smeknamn Lille skutt! Hon far runt som ett skållat troll och hoppetossar sig överallt! Upp på stenar, ner i diken, runt, runt far hon!

Inte hade hon tid att vila? Så när vi kom fram till grillplatsen vid ögletjärn så satte ajg mig ner och tog fram hårdbröden och bjöd hudnarna. Sen åt jag mina mandariner.Jaaa... Hudnarna med. Dom älskar dom! Jag satt där stilla ett bra tag med tanke på att lille skutt skulle vila sig. Men nääää... Det skulle springas fram och tillbaka. det skulle krypas under bänkarna vid grillplatsen. Det skulle retas med gaija (Stackarn) och det skulle springas ut på tjärnen som inte alls har någon bra is.

Till slut insåg jag att det var lika bra att gå hem igen. Hon hade inga tankar på att vila. allt var ju bara så himmla kul och spännande!
Vi kom fram till den stora jättestora stenen som är mycket populär hos mina hudnar. Alla hundar jag har haft har alltd velat hoppa upp på stenen. detsamma gällde Zena. bara det att förutsättningarna för att ta sig upp på stenen var urdåliga! Först så var stenen hal av is. Sen så var det snö ovanpå... Men upp skulle hon! tre försök och sen var hon uppe. Så idag har Zena bevisat att hon har uthållighet och att hon inte ger upp i första taget! att vara uppe på stenen var störtkul! Väl där uppe så la hon sig och tog en vilopaus. Välbehövlig. man blir ju trött bara av att titta på henne. Gaija tog stenen med ett enda språng. Hon är ju vig som en apa den hunden!
Sen skulel Zena ner... Och det gick också bra! hon kollade nog för att hitta en bra plats som itne var så brant (hela stenen är brant) och så tog hon sig lungt och säkert ner. Hon verkar då inte vara höjdrädd heller. Och hon gillar att vara högt upp. Då får man bra utsikt tycker hon.

När vi kom hem så tittade jag på klockan. Den var strax efter två... Och vi for strax före tolv... alltså drygt två timmar! I vanliga fall så tar en tur ut till Ögletjärn endast 40 minuter. Men vi tog det lungt. eller jag... Zena skuttade ju runt hela tiden.
Honv ar duktig också och tog sig tid att bajsa hela TVÅ gånger! Duktig tjej!

I morgon ska jag börja ta itu med mina planer med att göra Zena till en tävlingshund. Då ska jag börja träna inkallning på allvar. Nästa vecka blir det stanna som gäller osv... Hon är så otroligt lättlärd så att nöta på övningar känns inte aktuellt. Hon blir bara less och uttjatad om jag ska nöta. Snabbt och effektivt är Zenas slagord. Och skuttigt.

I kväll har jag klippt klorna på lilltjejen. det går då med bravur. hon ligger så fint stilla. tyst och lungt. bara hon får ha en liten leksak i munnen. hon är klart medveten om att jag klipper klorna. men ändå är det liksom inga problem. Hon är bara så underbart duktig!

Kan man säga att jag är superdupernöjd? Mina aningar om att det skulle bli en bra kombination mellan Zmilla och Exxson har bevisats sig vara sanna. om hon är så här underbar nu... Hur ska hon bli sen när vi sätter igång på allvar? =O)

Jag är bara så lycklig över mina två underbara hundar. Dom ger mig verkligen ett skäl till att få ett bra liv. =O) även om jag just nu har så ont att mina morfinbaserade mediciner inte hjälper... Utan dom här två underbara änglarna så skulle jag nog inte haft det så bra och mått så bra som jag gör.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Det känns så skönt att du är nöjd över den lilla hoppetossan! Jag är själv mycket övertygad om att det är en superbra hund och att hon hamnat hos rätt familj. :o) Men det visste du ju redan att jag tycker. ;o) Samtliga valpar ser redan ut att vara toppenhundar.
Jag måste åka till piteå någon dag och träffa er. Det var ju ett tag sedan sist. Men vi får höras av och komma överens om något.
Kram Marianne

2007-12-04 @ 10:02:13
URL: http://www.frostmarken.se
Postat av: Ludde

ååååh, härligt... gu va jag längtar efter att få busa me er... men då var de denna j*vla operation som man ska genomgå, och förhoppningsvis bli bra.
min mamma har nyss suttit å handmatat mej... =)
puss å kram
//Ludde

2007-12-04 @ 14:38:17
URL: http://www.sossoludde.dinstudio.se
Postat av: Linda, Caxa & Rizzla

Zena är utmanad. Se vår blogg för mer info=)

2007-12-10 @ 22:29:37
URL: http://www.caxaforsen.com
Postat av: Kennelpappa

Hallå...

Om ni inte varit in i garaget något idag så föreslår jag att ni tittar in.....där är det en överraskning :o)

2007-12-11 @ 21:25:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0